Rosenbauer Panther 8x8

„Lángol a gépe? Rohanok!”


A vállalat:

A XX. század a mobilitás teljessé válásának évszázada volt. Ezt megelőzően (egészen az ősemberekig visszamenőleg) az utazás történhetett gyalogszerrel vagy gyaloghintón, állati vontatású lovas kocsin vagy vitorlás, illetve evezős hajón. Ezek mindegyike igen korlátozott sebességre volt képes, ezért gyakran még a települések közötti utazás is korlátozott volt, országokon, akár földrészeken átívelő utazásokra pedig csak legelszántabb utazók és kereskedők vállalkoztak.

A gőzgépek elterjedésével megjelentek a géphajtású járművek, de hamar kiderült, hogy ezek csak rendkívül nagy méret esetén hatékonyak, ezért elsősorban gőzmozdonyok és gőzhajtású hajók meghajtásaként terjedtek el. Ezzel elindult a vasútépítési láz, a gőzhajók révén pedig stabillá és egyre gyorsabbá vált a tavak, tengerek és óceánok átszelése, de az igazi áttörést a robbanómotorok (a benzinüzemű Otto- és a Diesel-motorok) megjelenése hozta el.

Ezek már kellően kisméretűek voltak ahhoz, hogy személygépjárművek meghajtásaként is funkcionáljanak, megalapozva a máig kulcsszerepet játszó szárazföldi közlekedési formát, ráadásul egy teljesen új, korábban lehetetlennek tartott utazási módot is lehetővé tett: a repülést. Már az 1900-as évek előtt is léteztek géphajtású repülők, a hőlégballonok pedig évszázados múltra tekintettek vissza, de a személyautókhoz hasonlóan irányítható, de azoknál nagyobb sebességű és szó szerint bármerre repülni képes, levegőnél nehezebb típusok tették teljessé ezt a közlekedési módot.

A repülésnek három hatalmas előnye van a többi közlekedési módhoz képest. Egyrészt a repülés érzése, a levegőben lenni, még egy modern, széles-törzsű utasszállító gépben is, fantasztikus érzés, de ennél fontosabb, hogy a repülőgép a terepviszonyoktól függetlenül képes repülni és ez a leggyorsabb közlekedési forma (kivéve persze a rakétákat).

Az évtizedek alatt a polgári utasszállító repülőgépek egyre nagyobbakká váltak, sebességük 900 km/h fölő nőtt és ma már kiemelkedően biztonságosnak számítanak. Jelen cikk írásakor, 2018 első hetében már ismert, hogy 2017-ben egyetlen fő sem halt meg menetrendszerű sugárhajtású utasszállító repülőgéppel kapcsolatos balesetben és légcsavaros, illetve teherszállító repülőgép is mindössze 10 esetben okozott halálos balesetet (amelyben 79 fő vesztette életét, ebből 44 a levegőben).

Természetesen egyetlen halálos áldozat is elfogadhatatlan, de ezeket a számadatokat érdemes összevetni akár egyetlen minimális-lakosságú ország (pl.: Magyarország) közúti baleseti statisztikáival is, miközben 2017-ben kb. 37 millió repülésre került sor, azaz tovább folytatódik a légi utak számának növekedése, ráadásul az év során számos esetben tartósan igen jelentős volt a légi forgalom több nagy repülőtér környezetében.

A 2017-es adat kiemelkedően jónak számít és bár a halálos balesetek hiánya részben a szerencsének köszönhető, az adatok leszorításában és alacsony tartásában fontos szerepet játszanak a különböző biztonsági rendszerek, valamint (amennyiben a gép nem menet közben zuhan le), a földi kiszolgáló-személyzet is.

Ennek a hálózatnak fontos tagjai a reptéri tűzoltók, akik specializált járművekkel oltják az esetlegesen kialakuló tüzeket. Ezen járművek egyik legfontosabb gyártója az 1866-ban alapított osztrák Rosenbauer vállalatcsoport, amely ma már egyike a világ vezető tűzoltóautó-gyártóinak. A Rosenbauer reptéri tűzoltó-autónak csúcsát a Panther járműcsalád jelenti, amelyet két, három és négytengelyes kialakításban kínálnak (az alábbiakban a legnagyobb, nyolckerekű változat leírása olvasható).


Konstrukció:

A reptéri tűzoltó-autók külön csoportot képviselnek a tűzoltókon belül: speciális kialakításúak, nem ”csupán” egy hétköznapi teherautóra épített felépítményből állnak. Ennek oka, hogy a reptéri tűzoltóktól három feladatot várnak el: bárhová eljusson, legyen kiemelkedően gyors és képes legyen a tűz eloltására. Látszólag ezek minden tűzoltóautótól elvárt képességek, a repülőtereken viszont a megszokottnál lényegesen magasabbak az elvárások.

Azért, hogy megfelelő legyen a kilátást, a Panther összes változatában a kabin szélvédőjét egyetlen darabból készítik, amely előre és felfelé is megfelelő kilátást biztosít, amire a hatalmas utasszállítók miatt van szükség. A fülke alsó részén számos fényszóró kapott helyett, alsó része pedig előrefelé meredeken előrenéz, rendkívül tompa orral: ezt a kabin mögé épített motor teszi lehetővé, alkalmazásának pedig oka van: a korábban említett gyors eljutás képessége, bárhová.

Ha egy vészhelyzet alakul ki, mert például egy repülőgép valamilyen hiba miatt kényszerleszállást hajt végre, fennáll a veszély a kemény földet érésre, amely során a jármű kigyulladhat (ezt a veszélyt az utasok nagyszámú modern elektromos készüléke, köztük a rendkívül gyúlékony lítium-ion elemek tovább növelik). Ilyenkor az utasok biztonsága érdekében a járművel a lehető leggyorsabban kell a helyszínre érni - emiatt a reptéri tűzoltóautók tömegükhöz és méretükhöz képest meglepően gyorsak: a Panther 8x8 jelenleg gyártott 4. generációja (a szállító oltóanyag miatt) 52 tonnás nyom, de ez nem jelent akkora problémát, ugyanis a munkaeszközt két darab 700 lóerős Volvo D16-os motor mozgatja (1400 lóerős összteljesítménnyel).

A típus 100 km/h-ra kb. fél perc alatt gyorsul fel, végsebessége 135 km/h, ami ilyen tömegű teherautók között kiemelkedő. Mindezek mellett a legalább 12 méter hosszú, Allison automata-váltóval felszerelt jármű teljesíti az Euro 5-ös (opcionális extrákkal az Euro 6-os) kibocsátási normákat.

A reptéri tűzoltó-autóknak azonban nem csak a repterek közel tökéletes betonján kell villámgyorsan a helyszínre érkezniük: a repülőtér teljes területén helyt kell állniuk, ezért mély terepmintás kerekekkel rendelkeznek és az esetleges meredek dombok miatt ék alakú a jármű orra (a komoly terepszög miatt a Panther 8x8-as kisebb valószínűséggel akad fenn valamin). A Panther 8x8-as első két tengelye kormányzott.

A harmadik elvárt képesség az, hogy a jármű az égő célnál képes legyen eloltani a tüzet, ami a repülőgépek esetében két problémát jelent. Egyrészt a kifutó közepén (vagy ahol megáll a kigyulladt repülőgép) nincsen elérhető tűzcsap, ezért az oltáshoz szükséges anyagokat a járműnek magával kell vinnie (ráadásul a repülőgépeket alakjuk miatt nem könnyű oltani), emellett az üzemanyagként használt kerozin kiválóan ég és vízzel nem is oldható.

A Panther 8x8-as ezért (a többi repülőtéri tűzoltóhoz hasonlóan) a víz mellett habbal is olthat - a jelenlegi változat akár 19000 liternyit folyadékot képes szállítani, ebből 16800 liter víz, 2200 liter hab, valamint a jármű 500 kg-nyi széndioxidot vagy port is szállíthat, szintén a tűz elfojtásához (a tűznek az égéshez az éghető anyag mellett az égést tápláló közegre, oxigénre is szüksége van, enélkül magától kialszik).

Az oltáshoz a személyzetnek ki sem kell szállnia a Panther 8x8-asból: ez nem csupán kényelmi extra, egyben biztonsági opció is. A jármű háromféleképpen képes oltani. A frontrészén nagynyomású vízágyú található, ez teszi lehetővé az alapvető oltást. A Panther 8x8-as emellett a jármű körül vízzel permetezi a földet, kioltva a kisebb tüzeket és megakadályozva a kerekeknek, illetve magának a tűzoltóautónak a sérülését.

Végül a Panther 8x8-as felszerelték egy teleszkópos, daruszerűen emelhető második vízágyúval is. Ez utóbbi kiemelkedően mozgékony: távirányítással vezérelve szükség esetén képes felülről (vagy bármilyen más szögből) oltani anélkül, hogy a tűzoltó-autónak meg kellene közelítenie a tűzfészket (a vízágyúkat két botkormánnyal lehet irányítani a fülkéből).

Az akár 10 báros nyomásnak köszönhetően a vízsugarat több 10 méterre képes kilőni, de szabályozható a sugár mérete is (a távolságot feláldozva lényegesen növelhető az oltott terület). Maximális nyomás mellett a tetőn elhelyezett (RM80-as) vízágyú percenként 9000 liternyi, a fronton található (RM35-ös) 4750 litert képes célba juttatni. Utóbbi maximális ”lőtávolsága” oltóhab esetén 76 méter, vízzel 85 méter, a felső ágyúé pedig eléri a 100 métert.


Életút:

A Rosenbauer hosszú ideje foglalkozik tűzoltó-autók tervezésével, de e típus elődje 1978-ig vezethető vissza, amikor a vállalat széleskörű felmérést tartott a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetőinél, majd ez alapján megtervezte a hatkerekű Simba reptéri tűzoltóautót, amelyet 1996-ig gyártott. Az utód Panther tervezése már korábban megkezdődött és 1991-ben bemutatkozott az első Panther 8x8-as.

A jármű első generációja összesen 16000 liternyi oltóanyag szállítására volt képes és 1000 lóerős erőforrás hajtotta. 1999-ben debütált a második generáció, ezt 2007-ben követte a harmadik, majd 2015-ben a 4. generáció. Az egyes modellek inkább kisebb fejlesztéseket jelölnek, a már így is igen hatékony és sikeres jármű további apró módosításait, semmint komoly változásokat (a 4. generáció többek között továbbfejlesztett kabinnal és LED-es fényszórókkal készül).

A jelenleg is gyártott Panther járműcsalád 4x4-es, 6x6-os és 8x8-as taggal rendelkezik, ezen belül a Panther 8x8-asból rendelhető rövid (12 méteres) és hosszú tengelytávú változat (utóbbi 13,1 méteres). A vízágyúk között is többféle opció létezik, a hagyományos, két tengelyen forgatható mellett a fentebb is említett (akár 20 méterre kiengedhető) teleszkópos elem is, míg a frontális vízágyúból talaj-közeli modell is vásárolható, ami megkönnyíti a kisebb gépek futóműveinek oltását.

A Panther 8x8-as a vízágyúkkal már menet közben megkezdheti a tűz oltását (a két vízágyú egymástól teljesen függetlenül működtethető). A tűzoltó úttartása kiemelkedő, még teljes terhelés esetén is minimális az esély egy nagysebességgel végrehajtott kanyart követő borulásra (ezt a nyolc kerék és a kialakítás mellett az elektronikus menetstabilizáló teszi lehetővé).

Természetesen a csúcstechnológiás oltórendszeren kívül a Panther 8x8-as rendelkezik hagyományos eszközökkel (oxigénpalackkal, tűzoltóbaltával) is, ezeket a kabin mögötti tárolóból lehet elérni).

A Rosenbauer Panther járműveit a nagyközönség általában nem ismeri, mivel csak vészhelyzetben kerülnek bevetésre, annak ellenére, hogy a típusból a világ számos repülőterén teljesít szolgálatot 1-2 példány: köztük Magyarországon is (igaz, futurisztikus frontja ellenére a hazai egy ”régi”, 1995-ben gyártott példány, abból is a kisebb, 38 tonnás modell).

A Panther család tagjaiból 2012-ben készült el az 1000. példány és fejlesztésük, gyártásuk jelenleg is tart, ezért valószínűleg még évtizedeken át a repülőterek szerves részét fogják alkotni.


Műszaki adatok:

Név: Rosenbauer Panther 8x8

Típus: (repülőtéri) tűzoltóautó

Fizikai jellemzők:

Hossz: 13100 mm

Szélesség: 3000 mm

Magasság: 3700 mm

Tengelytáv: ismeretlen mm

Saját tömeg: ismeretlen kg

Megengedett össztömeg: 52000 kg

Motor: 1400 lóerős (2 db Volvo D16)

Férőhely: 6 fő

Csomagtér: ismeretlen l (a jármű 19000 liternyi folyadékot és 500 kg-nyi port szállíthat)

Teljesítmények:

Végsebesség: 135 km/h

Gyorsulás (100km/h-ra): kb. 30 másodperc

Átlagfogyasztás: ismeretlen l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2024 | Minden jog fenntartva.