Holden Commodore

„Izmos nemzeti büszkeség”


A vállalat:

Csak azért, mert egy termék valahonnan elindul, még nem jelenti azt, hogy a világ minden pontján pont ugyanolyanra lesz szükség. Ilyenek például a személyautók: bár a kezdet kezdetén egy német, francia vagy amerikai személyautó alig különbözött egymástól, mára ez teljesen megváltozott.

Azt minden, az autók iránt kicsit is érdeklődő tudja, hogy Amerikában, Ázsiában és Európában különböző értékekre helyezik a hangsúlyt, de ez kisebb régiók esetében is megjelenik. Brazíliában például szinte minden személyautó működik benzin mellett alkohollal is, Kínában pedig rendkívül kedveltek a hosszú, hagyományos limuzinok.

Hasonló sajátosságokkal rendelkezik a kontinensnyi ország, Ausztrália is: itt elsősorban a széles, hosszú, kényelmes és mindenekelőtt erős motorral felvértezett személyautók kelendőek.

Ausztráliának azonban van három nagy problémája. Az első az éghajlat: hiába rendelkezik 7,7 millió négyzetkilométernyi területtel, ennek belső 85%-a gyakorlatilag lakhatatlan homok- és kősivatag. Részben ebből következik, hogy a tengerparthoz közeli városok egymástól távol helyezkednek el és sok a kerülő (ezért kellenek az extra kényelmes autók).

A harmadik, ebből a szempontból legfontosabb gond viszont az, hogy az országnak ”alig” több mint 20 millió főnyi lakosa van, ez pedig önálló piacnak túlságosan kicsi, a keresletet ezért néhány amerikai autómárka igyekszik kielégíteni. Csakhogy Ausztrália is rendelkezik egy autógyártóval, amely kifejezetten a hazai (ausztrál) igényeket igyekszik kielégíteni.

E márka ősét James Alexander Holden alapította, aki 1852-ben vándorolt ki az Egyesült Királyságból. Négy évvel később alapította meg a lószerszámokkal foglalkozó J.A. Holden & Co-t, majd a német Henry Frederick Frost csatlakozásával a vállalat neve Holden & Frost Ltd-re módosult.

A váltás 1905-ben következett be, amikor Edward Holden, J. A. unokája is belépett a cégbe. Edward-ot érdekelta a néhány évvel korábban létrejött személyautók világa, ezért a cég egyre inkább ebbe az irányba fordult.

Az 1920-as években a Holden már az amerikai személyautó-gyártó General Motors (röviden GM) óriásvállalat beszállítójává vált, majd a GM típusainak másolatait kezdte gyártani az ausztrál piacra.

1948-ban megjelent a hathengeres FX (más néven 48-215) szedán, amely elsőként viselte a Holden márkajelzést. Ezután már nem volt megállás: a GM segítségével a Holden perifériára szorította a többi ausztráliai márkát. Ezt a tulajdonos pénze mellett a helyi igényeket kielégítő modellekkel érte el: a paletta csúcsán például az 1988 óta a korábbi Kingswood-ot váltó Commodore áll.


Konstrukció:

A Commodore jelenleg gyártott változata (VF) 2013-ban jelent meg, de ez valójában a 2006 óta készülő 4. generációs Commodore átplasztikázott változata. A Commodore-ok kizárólag ötüléses limuzinok, illetve kombi változatban érhetőek el, ezért a típus elég egységes képet mutat (najó, annyira nem egységeset, mind például az indiai Hindustan Ambassador).

A VF Commodore a korábbiaknál felnőttesebb arcot visel - végre sikerült megszabadulni az európai szem számára masszaszerű amerikai stílustól. Persze ez egyben számos felesleges sallangot us jelent: az orrrészen több ív található és a színre fújt lökhárító is minden irányba domborodik.

Ez a túldíszítettség a hűtőrácson is tetten érhető: az elődnél jóval hangsúlyosabbá vált, felfelé szélesedő, már-már Audi-szerű első légbeömlő-nyílás mellett meghagyták a vízszintes motorhűtőt és oldalt, az ajtók elé is látványos hűtőbordák kerültek.

Persze ez, a felduzzasztott küszöbök és a domborított motorháztető a lényegen nem változtat: bármennyire átszabták az VF arcát, a lemezek alatt majd’ minden maradt a régiben - oldalról a típus könnyen összetéveszthető a korábbi VE-vel.

A motorok terén sincs újdonság: a továbbra is 2915 mm-es tengelytávú limuzin még mindig három motorral vásárolható meg. A (most már csak második-) leggyengébb változat a V6-os, 2997 ccm-es General Motors erőforrás, amely 248 lóerőre képes. Fölötte helyezkedik el a 3,6 literes, 280 lóerős hajtómű, melyből létezik LPG-vel (folyékony földgázzal) tankoló takarékos változat (ez csupán 240 lóerős).

A paletta csúcsán egy közel 6000 ccm-es, V8-as benzinmotor áll, amely alváltozattól függően 354 vagy 367 lóerőre képes. Annak sem kell elkeserednie, aki ennél többre vágyik, mivel a vállalat Holden Special Vehicles részlege erre a feladatra specializálódott (a többit ld. az „Életút” bekezdésben). A Commodore minden változata hatsebességes manuális vagy automata váltót használ (a földgáz-üzemű változat csak automatát, a többinél lehet választani).

A Commodore felszereltsége tipikus felső kategóriás autó benyomását kelti: többféle belső tér választható, vannak audiovizuális és informatikai eszközök (DVD lejátszó, Bluetooth, stb.), valamint vezetéstámogató rendszerek (parkolás-segítő, holttér-figyelő). Ezen kívül a klasszikus extrák (napfénytető, nagyobb átmérőjű kerekek) mellet az Amerika mellett Ausztráliában elterjedt műholdas rádiók is választhatóak a járműhöz.


Életút:

A teljes méretékű Holden Commodore 1988-ban jelent meg, de a típus története valójában 1978-ig nyúlik vissza. Az amerikai rendszer alapján ugyanis az első generációs Commodore (Opel Rekord E) csak ”közepes méretűnek” számított, a ”teljes méretű” státuszt csak az (Opel Omega-ra épülő) második generáció érte el. 1997-ben megjelent a 3. generáció, de ez még mindig egy GM termékre épült (az Opel Omega B-re).

A váltás 2006-ban következett be: az új, 4. generációs Commodore ugyanis végre teljesen ausztrál tervezésű volt (ebben az is szerepet játszott, hogy 2003-ban az Opel felhagyott ezzel a kategóriával, helyét Európában a kisebb Insignia vette át).

Jelenleg a Commodore jövője biztosnak látszik: a Holden számításai szerint a VF gyártása 2016-ban ér majd véget, ekkor átveszi a helyét a következő Commodore. Emellett a Commodore-ra épül (de önálló típus) a Holden Ute pick-up (jobb felső fotó).

A típus jelenleg három felszereltségi szinten érhető el, mivel a korábbi „Berlina” és „Omega” szintet megszüntették. Belépőmodellé így a Commodore Evoke avanzsált: a kisebb motorokkal felvértezett típusban széria az ABS, 6 légzsák és a CD-lejátszóra mobiltelefont is rá kelet kötni, ráadásul hangelismeréssel is vezérelhető.

A középső ár- és teljesítmény-kategóriában a Commodore SV6 képviseli a típust: ez már külsőre is különbözik az Evoke-től, mivel LED-es menetfénnyel és spoilerrel igyekeznek hangsúlyozni az amúgy nem túl nagy különbséget. A modellpaletta csúcsán a Commodore SS trónol. A kizárólag nyolchengeres, 6 literes motorokkal elérhető változat többek között bőrüléssel és a fentebb említett széria DVD-lejátszóval kényezteti az utasokat.

A még erősebb Holden-eket a Holden Special Vehicles (HSV) készíti: akárcsak a BMW-Alpina társulásnál, a HSV is készít teljesen átszabott új Holden-eket. Itt a Commodore VF-ből továbbfejlesztett Gen-F sorozat viszi a pálmát: a legerősebb, GTS változat 577 lóerős, így egyben a legerősebb ausztrál autó címét is birtokolja. Az alsó, jobboldali képen azonban nem ez, hanem a V8 Supercar változat látható, amely az azonos nevű túraautó-bajnokságra készült, a Holden Racing Team számára.

A Holden Commodore fő piaca természetesen Ausztrália, de ez nem jelenti azt, hogy a jármű kizárólag itt lenne jelen. A Holden Új-Zéland révén a márka példányaival több Csendes-óceáni szigeten is lehet találkozni, ezen kívül a típus a Közel-Keleten is felbukkan. A GM révén a Holden Commodore más márkajelzésekkel is megvásárolható: az Opel-es múlt révén az Egyesült Királyságban az ”angol Opel”-lé vált Vauxhall kínálatában is megjelenik (VXR8 jelzéssel).

Korábban a márka kínálatában mindig jelen voltak Opel-ek (pl.: Holden Astra), de az anyavállalat néhány éve áthelyezte a hangsúlyt a Chevrolet-re (ld. Holden Epica, Holden Captiva), igaz, ezek nem túl népszerűek Ausztráliában. Cserébe a Chevrolet USA (Chevrolet Lumina SS néven) felvette az Holden legnagyobb típusát a modelljei közé (az amerikai Pontiac márka 2010-es megszűnéséig G8 néven szintén árulta a Commodore-t).


Műszaki adatok:

Név: Holden Commodore (limuzin karosszéria)

Típus: szedán

Fizikai jellemzők:

Hossz: 4947 mm

Szélesség: 1898 mm

Magasság: 1474 mm

Tengelytáv: 2915 mm

Saját tömeg: 1622 kg

Megengedett össztömeg: ismeretlen kg

Motor: 248-367 Le (GM, 6 vagy 8 hengeres, ”V” hengerelrendezésű)

Férőhely: 5 fő

Csomagtér: 496 l

Teljesítmények:

Végsebesség: ismeretlen km/h

Gyorsulás (100 km/h-ra): ismeretlen másodperc

Átlagfogyasztás: 8,9-12,3 l/100 km


Vissza
Ötlet.Minőség.Elfnet.hu | 2011-2024 | Minden jog fenntartva.